Galeria MS Muzeum Stanisława Staszica w Pile

Jarosław Klupś

Jarosław Klupś

Urodzony w 1978. Absolwent Zaocznego Studium Fotografii ASP w Poznaniu. Od 2005 roku jest asystentem prof. zw. Witolda Przymu-szały w II Pracowni Fotografii macierzystej uczelni. Uczestnik wystaw m.in. w Bostonie, New Bedford, Pittsburghu, Bry-sur-Marne, Szczecinie, Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Gdańku, Łodzi i Bratysławie. Prowadzi warsztaty i prezentacje alternatywnych metod fotograficznego obrazowania. Także w autorskich pracach stosuje zarówno fotografię klasyczną począwszy od takich historycznych procesów jak szklane negatywy, dagerotypia czy mokry kolodion aż do efektów mediów współczesnych jakie daje np instalacja audiowizualna. Używa aparaty i akcesoria fotograficzne samodzielnie budowane. Prace Jarosława Klupsia oraz teksty jego autorstwa publikowano m.in. w książkach ”Pinhole Photography” Erica Rennera, w ”Odwzajemnionym spojrzeniu” Zbigniewa Tomaszczuka, w wielu katalogach i magazynach. W 2010 roku Jarosław Klupś otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ”Młoda Polska”. Obecnie jest doktorantem na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

WAŻNIEJSZE PRACE:

* Pejzaż fantasmagoryczny (2003),
* Autotwory (2003),
* Portrety (2004),
* Odbicia (2005),
* Jedna z najniebezpieczniejszych dróg na świecie (2008),
* ”Najwspanialsze doświadczenie to doświadczenie tajemnicy” (2010).

Wystawy

INDYWIDUALNE:

* Magia Naturalis - Pałac w Dobrzycy, 2010;
* Odbicia - Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje, Szczecin, 2007;
* Browar Mieszczańki, Wrocław 2006;
* Autotwory - Galeria ON, Poznań, 2004

UDZIAŁ W ZBIOROWYCH (wybór):

* Jestem stąd - Galeria Miejska BWA, Leszno 2010
* Powolność zdarzeń - Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz 2010
* Artshow - Galeria Słodownia - Stary Browar, Poznań 2010
* Heritages de Daguerre - Hotel de Malestroit, Bry-sur-Marne 2009
* Powolność zdarzeń - Art Vilnius, Litwa 2009
* f295 - 21st Century Photography, 707 Penn Gallery, Pittsburgh 2009
* Stan podgorączkowy - Galeria Słodownia-Stary Browar, Poznań 2008
* Okruchy czasu i skrawki przestrzeni - Galeria Fotografii Fokus, Siedlce 2007
* Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography -
Art Institute at Lesley University, Boston 2007
* Otworki w działaniu - Galeria Działań, Warszawa 2006
* Autotwory - Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, Jastrzębie Zdrój 2005
* Ślady - Labirynt siódmy - KOK, Kłodzko 2005
* Fotografie otworkowa z kolekcji dr Zbigniewa Tomaszczuka - III Miesiąc Fotografii,
Galeria ASP, Kraków 2004
* II Kolekcja Akademii Sztuk Pięknych - budynek główny ASP, Poznań 2004
* The Present - Galeria Medium, Miesiąc Fotografii w Bratysławie 2003
* Ciała i rzeczy - Centrum Sztuki i Techniki Japońkiej, Manggha;
Miesiąc Fotografii w Krakowie 2003
* Strefa Pomiędzy, Labirynt Piąty - KOK, Kłodzko 2003

NAGRODY:

* Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ”Młoda Polska”, 2010
* Nagroda Dyrektora BWA w Lesznie - 2010
* I nagroda i wyróżnienie w konkursie Konfrontacje Leszczyńkie, 2003
* I nagroda w konkursie Konfrontacje Leszczyńkie - 2002

PUBLIKACJE (wybór):

* Eric Renner: Pinhole Photography, Fourth Edition: From Historic Technic
to Digital Application, wyd. Focal Press 2009
* Labirynt Nowej Sztuki, (red. Jerzy Olek) wyd. Kłodzki Ośrodek Kultury, 2008
* Zbigniew Tomaszczuk: „Made in Poland”, Kwartalnik Fotografia 23/2007
* Anna Mazur: ”Sztuka pamięci”, Kwartalnik literacko-filozoficzny [fo:pa] nr 11/2007
* Shawn Hill: „Deliberate Developments, Old Techniques”,
Art New England vol. 28, Issue 4, June/July 2007
* Mark Feeney: „Pinhole images from magical to menacing”,
The Boston Globe 10/02/2007
* ”Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury”,
wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2006
* Jerzy Olek: ”Zastygnąć w odbiciu - o dagerotypach Jarosława Klupsia”,
Camera Obscura 2/2006
* Jarosław Klupś: ”Prehistoria fotografii”, Camer@obscura 2/2006
* Wojciech Stachowiak: ”Fotografia postmedialna”, Teatr Lal nr 4/2006
* Jarosław Klupś: ”Autotwory”, Biuletyn Fotograficzny 11/2005
* Andrzej P. Bator: ”Postmedializm - program inetelektualizacji obrazu”,
Format nr 46/2005
* Pinhole Journal vol. 20#3, Pinhole Resource, USA 2004
* Zbigniew Tomaszczuk „Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej”,
Typoscript, Wrocłw 2004

PROWADZENIE WARSZTATÓW (wybór):

* Dagerotypia, Dom Pracy Twórczej, Wigry 2010
* Proces mokrego kolodionu - ambrotypia i kolodionowe negatywy
(warsztaty), Police 2010
* Ambrotypia - Biennale Fotografii, Poznań 2009
* Mokra płyta kolodionowa: magia XIX-w. procesu, Plener ASP, Przesieka 2008
* Prehistoria fotografii, ASP Gdańsk 2006
* Dagerotypia - szczegół procesu, Międzynarodowy Festiwal Fotografii, Łódź 2006
* Odbicia - 9. Międzynarodowe Warsztaty Fotograficzne „Profile”, Skoki 2006
* Sporządzanie emulsji światłoczułej i jej praktyczne wykorzystywanie,
Fotofestiwal, Łódź 2005

WAŻNIEJSZE WYSTĄPIENIA:
* Współczesne oblicze XIX-wiecznych technik fotograficznego obrazowania,
Muzeum Narodowe, Szczecin 2010
* Reflections - f295 - Symposium on Lensless,
Adaptive and Alternative Photographic Processes, Pittsburgh, USA 2009
* Prehistoria fotografii: najstarsze procesy -
9. Międzynarodowe Warsztaty Fotograficzne „Profile”, Skoki 2006
* Zatrzymane odbicie - 9. Sympozjum Fotografii, Koniecpol 2005

© 2024  |  Muzeum Stanisława Staszica w Pile