Galeria MS Muzeum Stanisława Staszica w Pile

Andrzej Dudek-Dürer

Andrzej Dudek-Dürer

Andrzej Dudek-Dürer - performer, artysta sztuki mediów, kompozytor i muzyk, mieszka i pracuje we Wrocławiu. Wierzy w reinkarnację, jest wcieleniem Albrechta Dürera. Zajmuje się performance, muzyką, instalacją, video, grafiką, malarstwem, fotografią, rzeźbą, environment, budową instrumentów metafizycznych, działalnością metafizyczno-telepatyczną, antypoezją oraz innymi formami realizacji, wypowiedzi. Od 1969 realizuje life performance Sztuka Butów-Sztuka Spodni-Sztuka Andrzeja Dudka-Dürera (żywa rzeźba) w Miejscach, w których się Pojawia... Do 1978 Andrzej Dudek-Dürer żyje w izolacji. W 1979 rozpoczyna realizację projektów Sztuki Podróży na terenie Polski, następnie Europy Zachodniej, Meksyku, USA, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, Singapuru, Korei Południowej, Japonii, prezentując performance, wystawy, instalacje, wykłady, warsztaty, video. Jest inicjatorem i koordynatorem Międzynarodowych Projektów Metafizyczno-Telepatycznych.
Przedstawiał swoją twórczość i prowadził zajęcia m.in. w The Art Institute w Chicago, Academy of Art College w San Francisco, Conservatorio National de Musica w Mexico City, School of Art Otago Polytechnic w Dunedin Nowa Zelandia, The City Art Institute w Sydney, University of California, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Stypendysta Ministerstwa Kultury w 2002. Od 1982 roku jest członkiem ZPAP, od 1996 członkiem IAA-AIAP, UNESCO w Paryżu a od 2009 ZPAF.
Andrzej Dudek-Dürer prezentował swoje prace i działania artystyczne na wielu wystawach, festiwalach i sympozjach w kraju i za granicą a dokumentację twórczości ma w wielu zbiorach prywatnych i publicznych m.in w Muzeum Narodowym w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Kolekcji Zachęty Dolnośląskiej, Centro de Arte Actual w Barcelonie, Stedijk Museum w Amsterdamie, Museum of Moden Art w Nowym Yorku, Tate Gallery w Londynie, City Art Institute Library w Sydney, The School of Art Institute of Chicago.

http://www.a.dudek.durer.artwroc.com

_________________________________________________________________________

Z m i a n a jest dla Andrzeja Dudka-Dürera jedną z najtrudniejszych spraw, skoro jego dążeniem jest udowadnianie, że cały czas nie jest kimś innym, tylko ”tym samym”, tj. Andrzejem Dudkiem-Dürerem posiadającym taki a nie inny stały wygląd i takie a nie inne stałe możliwości. Najbardziej charakterystycznym przykładem tożsamości Andrzeja Dudka-Dürera są jego buty. Noszone stale od wielu lat te same buty uzupełniane są tylko zszywkami i łatami. Są jakby kurczowym przywiązaniem się do jednego układu przedmiotowego, ale nie dla kultu przedmiotu, lecz po prostu dlatego aby w ogóle nie powstawał problem przedmiotu. Podobnie postępuje Dudek np. ze spodniami czy takimi czynnościami, jak jedzenie. A jednak im bardziej stara się operować wciąż ”tym samym” (tym samym wyglądem, tymi samymi elementami ubioru, upodobnionymi do siebie akcjami, komunikatami, komputerowo obrabianymi reprodukcjami) osiąga bardzo istotne przeciwieństwo ”braku zmian” . Te same buty za każdym razem mają inne łaty i kurz, twarz artysty orze czas, stosunek do Dürera jest każdego dnia nasycony inną temperaturą. Wyobrażenia śmierci wyprowadzone z grafik Dürera są dla artysty - zwolennika reinkarnacji - nie tyle symbolami końca co właśnie zarysowywaniem początku. Na wiele sposobów wykorzystywany motyw nosorożca będącego u Dürera alegorią nieznanego świata, dla Andrzeja Dudka-Dürera staje się jakby emblematem świata duchowego - dostępnego w medytacji. Osobną rzeczą jest też i to, że te potwornie powtarzane stare buty Dudka-Dürera (podobnie jak kamasze Van Gogha, lakierki Warhola, czy buciory ogrodnicze legendarnej Gertrudy Jekyll ) niosą sobą magię duchowej koncentracji.

Andrzej Kostołowski
[Andrzej Dudek-Dürer a zmiana źródeł sztuki Fragment z katalogu Andrzej Dudek-Dürer. Rekonstrukcja tożsamości. Fotografia i wideo prace z lat 1965-2005], Wrocław 2006

Wystawy

Wybrane projekty, wystawy, prezentacje:

- La Biennale di Venezia/ Extra 50/ Brain Academy Apartment, Wenecja 2003
- Tollwood Festival Parallelwelten, performance i pokaz wideo, Monachium 2004
- Variable State of Concentration - kolekcja polska, Polnischer Kulturladen in Lindenau, Lipsk 2005
- A. Dudek-Dürer - Rekonstrukcja tożsamości, fotografia i wideo 1965-2005 -prezentacje w BWA Jelenia Góra, Muzeum w Wilanowie, Muzeum Narodowe w Bratysławie, Galeria BWA ”Wozownia” w Toruniu, Galerii Fotografii we Wrocławiu, BWA Galeria Bielska w Bielsko-Białej 2006-2007
- XX wiek w Fotografii Polskiej - wystawa z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, Shoto Muzeum of Art w Tokio i Nigata City Art Museum w Nigata, Japonia 2006
- Urban Potentials, Drezno 2006
- La Biennale di Venezia, Effetti Collaterali: controindicazioni d’Arte, Wenecja 2007
- Polska Fotografia w XX wieku, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa 2007
- Fotografia - wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2007
- Lustro natury - wystawy poplenerowe VI i VII Pleneru Art-Ex, Arsenał, Wrocław 2007
- Tożsamość - kolekcja Dolnośląskiej Zachęty, Muzeum Architektury, Wrocław 2007
- Bliźniemu swemu... 2008 - X aukcja na rzecz Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta - wystawy: Warszawa, Wrocław, Katowice, Kraków, Rzeszów 2007-2008
- Creativa International Art, Festiwal Rignano, Firenze 2008
- Between Changing..., performance, ”Panipanama” i Instytut Polski, Lipsk 2008
- Znaki Tożsamości, Galeria BWA, Lublin 2008
- 26., 27., 28., 29. International Impact Art Festival, International Art Center of Kyoto, Kyoto/Japonia 2005-2008
- Zwiadowca, CSW Łaźnia Gdańsk, BWA Bielsko-Biała 2009
- Design - Antydesign, Muzeum Architektury, Wrocław 2009
- The Mental Steps - living sculpture of A. Dudek-Dürer, WRO of Centre Wrocław 2009-2010
- A. Dudek-Dürer. Crossing - in the Time and Space. Living sculpture, Art Space Leguit, Antwerpen 2010

© 2021  |  Muzeum Stanisława Staszica w Pile